Drifting
..........DRIFTING..........
Jízda bokem jako taková je stará jako motorizmus samotný. Skoro. Stačí se podívat na záběry formulí z třicátých let, a hned je Vám při pohledu na šestnáctiválcové Auto Union C16 řítící se zatáčkou ve stylu dnešních D1 závodů jasné, že to není záležitost jen několika posledních let. Samozřejmě, v té době šlo spíše o krocení na (nejen) tehdy šílených 500 koní a ne o bavení davu - na to se zaměřili až v Japonsku v roce 1988, kdy byl uspořádán první závod v driftování. Drifty které známe dnes se poprvé objevili v 70. letech při závodech All Japan Touring Car Championship, kde je předváděl TAKAHASHI Kunimitsu, bývalý motociklový závodník, který si svojí technikou vydobil několik titulů a který se stal hlavní inspirací například pro Drift Kinga TSUCHIYA Keiichiho. Čas plynul dál a jízda bokem se rozšířila do pouličních závodů po Touge - horské silničky v Japonsku, kde spousta dnešních profesionálních drifterů nabírala zkušenosti a získávala reputaci.
Dnes je driftování bráno jako samostatná disciplína motorsportu a ve světě se jezdí už více než tucet oficiálních šampionátů, od regionálních až po mezinárodní. Nejznámější a také největší z nich je Autobacs D1 Grand Prix, kterou v roce 2000 spustil INADA Daijiro, vydavatel Option Magazine, spolu s několika největšími japonskými úpravci jako s hlavními sponzory. D1GP se od samého začátku až do dneška nezastavitelně rozrůstá, přičemž do Evropy se dostalo již minulý rok v říjnu, kde se jelo první oficiální kolo na Starém kontinentě na okruhu Silverstone v Anglii. Trochu níže vidíte tabulku všech aktuálních šampionátů.
JAK NA DRIFT:
Auta:
Než začnu psát o driftových technikách, myslím si, že by bylo dobré zmínit se o autech a jejich nastavení jako takových. Každý drifter si vybere auto podle svého gusta a většinou hlavně podle svých (nejen finančních) možností, ale z pravidla se z 99.9% jedná o auto s pohonem zadních kol. Existují techniky jak driftovat s autem s pohonem všech kol a všude na světě se vedou vášnivé diskuze, zda se přetáčivý smyk u předokolky dá považovat za drift(ať už ano nebo ne,třeba HAKETEYAMA Keisuke se svým Civicem umí pomocí ruční brzdy to co někteří ani se zadokolkou nedokážou), ale to, co vydíme nejen v D1, ale i na většině drift srazech, to jsou drifty se zadokolkami. A ještě by jsem se mohl zmínit že čtyřkolky (až na dvě vyjímky) nedokážou udržet drift a proto se to co dělají nedá považovat za pravé drifty. Ty dvě vyjímky jsou Porsche 911 Turbo a Nissan Skyline GTR, které mají nastavený software a hardware pohonu všech kol tak ,že se ve smyku chovají jako zadkolky.Podle mě je nejlepší definice driftu taková, že se jedná o účelně vyvolaný (plynem) řízený přetáčivý smyk.
Pro správný drift, ať už jen pro sem tam se ležérní klouzání v některých zatáčkách nebo pro okruhové drifty toho nejbrutálnějšího kalibru kombinující několik zatáček za sebou je potřeba ve většině případů auto driftům přispůsobit. Samotný návod by vyšel na půlku místa na servru, a proto se zmíním jen o těch nejdůležitějších stránkách. Za prvé je potřeba nejdříve zajistit, aby bylo auto vůbec schopno tak namáhavou jízdu přežít. Zajištění dostatečného chlazení, dobrého odvodu horkého vzduchu z motorového prostoru a zabezpečení spodku auta (hadice, upevnění volných částí jako výfuk) jsou naprosto nezbytně nutné. Z úprav jako takových je potřeba se ze všeho nejdříve zaměřit na podvozek, protože to je základ jízdních vlastností. Nejen teoreticky, ale i prakticky je možné driftovat, aniž by auto disponovalo extrémními výkony, a proto je lepší se i u méně výkoných aut zaměřit spíše na samotnou hnací soustavu než na motor samotný, jako jsou například spojka a sertvačník, shortshift a do budoucna nezbytný samosvorný diferenciál. Brzdová soustava nesmí být opomíjena, výměna brzdových destiček je také potřebná. Spousta řidičů také již ze začátku vymění silentblocky motoru a převodovky, ale to pro úplné nováčky nemusí být to nejnutnější. A na to aby jste hlavně na suchu udrželi drift ,nutně potřebujete samosvorný diferenciál vzadu.
Techniky driftu:
Power (-over) Drift - je to asi to první co zkusit. Nejde o nic jiného než o to, že v klidu projede zatáčkou a při výjezdu z ní prudce šlápnete na plyn. Pokud nemáte příliš měkký podvozek, auto by se mělo přetočit. Je to ten nejlepší způsob jak si poprvé zkusit přetočení a následovné kontra.
Saido (E-Brake) Drift - drift pomocí ruční brzdy. Jedná se už o standartní drift (který je pouze iniciovaný ruční brzdou), ne jen přetočení na konci zatáčky, a proto je lepši si napoprvé vše pečlivě promyslet. Pro detaily opět doporučuli shlédnutí Drift Bible.
Shift Lock - tento manévr je v základu podobný jako drift s ruční brzdou, oba fungují na principu zablokování zadních kol. Tentokrát se tak ovšem stane při podřazování, kdy jednoduše stačí neudělat meziplyn. Kvůli rozdílným otáčkám vstupní a výstupní hřídele v převodovce se zadní kola chvilkově nepatrně zaseknou, což bude mít stejný efekt jako zatažení za ruční brzdu.
Feint (Interia) Drift - toto je už poměrně pokročilá technika. Používá se v ní tzv. přenos váhy, to znamená využívání sertvačných sil při akceleraci,brždění a zatáčení. Feint drift funguje na základě právě setrvačnosti při zatáčení, kdy před zatáčkou řidič velmi rychle zatočí do opačného směru než jde samotná zatáčka a pak během nanosekundy volant vrátí a zatočí do zatáčky. To bude mít za následek "hození" auta bokem právě kůli setrvačnosti. jedná se o pokročilou techniku protože vyžaduje velmi rychlé reakce, dobrý odhad a pro začátečníka je u ní také značná šance skončení v hodinách.
Braking drift - je možný pouze u aut s dobrým vyvážením a podvozkem. Braking drift je podobný feint driftu ve využívání přenosu váhy, ale tentokrát se přesouvá ze středu na předí nápravu, ne ze strany na stranu. Jak už název vypovída, jde jednoduše o přesunutí těžíště dopředu pomocí brždění a utžení zadku kvůli jeho odlehčení, ovšem pozor, jedná se o velmi pokročilou a na sladění náročnou techniku. Pro detailní popis shlédněte prosím Drift Bible.
Lift-Off Drift - jde o techniku často používanou v motorsportu. Pracuje na stejném základu jako je braking drift, tedy na přenosu váhy dopředu, čehož se ovšem dosáhne pouze bleskovým sundáním nohy z plynu. Tento manévr se děla ve vysokých rychlostech a pro nezkušeného jezdce to je přímá sebevražda.
Side Brake Drift - Jedná se defacto o opravující techniku. při normálním ježdění se takřka nepoužívá, je možné jí vidět většinou jen v těch nejvyšších soutěžích jako je D1GP a D1NZ. Pokud jezdec při výjezdu ze zatáčky provede feint drift příliš brzy v poměru k další zatáčce (nebo ho musí tak udělat, například kvůli malé šířce trati), který ho jakoby vhodí do dalšího driftu příliš blízko od zatáčky, může pro pokračování v driftu produpnout brzdy (bez ABS) které se zablokují a auto se najednou jakoby sklouzne rovně, přestože bude pořád natočené bokem. Pak už jen opět v pravý moment šlápne na plyn a zatáčku, před kterou by jinak vjel na trávník na vnitřní straně, projede dalším driftem. Side Brakde Drift je možné udělat buďto pomocí standartních brzd nebo pomocí ruční brzdy, záleží pouze na situaci, v jaké se auto nachází a o jaké auto a nastavení se vůbec jedná, protože v některých autech by sešlápnutí brzd nemělo za následek side-brake efekt ale srovnání auta a konec driftu. Je těžké tuto techniku správně popsat na papír; když se například v Drift Bible podíváte na situaci kde Tsuchiya-san předvádí lift-off drift, tak je krásně vidět, jak se mu auto do druhé zatáčky stáčí příliš brzy a on bleskovým kontra a prošlápnutím brzd provede právě side-brake drift.
Dirt Drop - Jedná se o standartní techniku používanou při rally závodech. Řidič nechá zadní vnější kolo krátkodobě lehce zajet ven z trati , což bude mít za následek silné uklouznutí zadku. Při závodech v driftování se tento pohyb používa především pro prodloužení driftu do další zatáčky, ne pro iniciování počátečního driftu. Majitelé okruhů Vás za tohle ovšem v lásce moc mít nebudou.
Straight Drift – Známý také jako Manji Drift nebo Choku Dori. Jedná se o show techniku - jde o driftování na rovince. Používá se většinou jen pro pobavení obecenstva; řidič při výjezdu ze zatáčky na např. cílovou rovinku jednoduše pokračuje nekonečnýmy feint drifty ze strany na stranu.